Steve Guerdat wint Longines Grand Prix in Lummen

De Zwitser Steve Guerdat won zondagmiddag de Longines Grand Prix in Lummen. Met slechts vijf foutloze combinaties uit 48 starters was het parcours van Eugene Mathy vrij pittig te noemen. Toch slaagde Guerdat erin om snel en foutloos rond te rijden in de barrage met Hannah, een 10-jarige BWP’er uit Kashmir van het Schuttershof.

Steve

Om eerlijk te zijn ben ik de allereerste voor wie deze overwinning een verrassing is‘, aldus een lachende Steve Guerdat. ‘Deze merrie is nog maar drie maanden bij mij. Ze was niet in goede conditie toen ze toekwam maar ze verbeterde wel snel. Enkele weken geleden wonnen we een 3* Grand Prix in Italië.Het plan was om de kwalificatierondes voor de Grand Prix te rijden en ons hopelijk te plaatsen. Tijdens de kwalificaties had ze een fout maar ik voelde wel dat ze dit niveau gemakkelijk aankan. Toch heeft ze iedereen en ook mezelf verbaasd door hier vandaag te winnen. Vandaag sprong ze geweldig. Ze raakte niets tijdens de twee rondes. Ze was fijn om te rijden. Ik ben verrast maar wel zeer gelukkig. Ik hoop dat het nog maar het begin is.’ Verder had Guerdat lovende woorden voor parcoursbouwer Eugène Mathy en de organisatie. ‘Gedurende de hele week was alles super gebouwd. Elke reeks was aangenaam om te rijden. Het was goed voor ruiter en paard.’ Nog een voordeel voor Guerdat is dat in Lummen de 5* ruiters ook mogen deelnemen aan de 2* wedstrijden. Heel wat topruiters namen dus een heleboel paarden mee, alsook Guerdat.

Peder 3

De Zweed Peder Fredricson eindigde op de tweede plaats met ook een vrij onervaren paard. ‘Hij is nog niet zo lang op stal bij ons. H&M Christian K is aangekocht door de eigenaars van H&M All In begin dit jaar‘, vertelt hij. ‘Het is zijn eerste grote show. De tijd was vrij scherp voor deze proef. Mijn paard is niet de snelste maar dat is soms goed want dan doe je extra je best om binnen de tijd te blijven.’ De tijd was niet de enige vijand van de ruiters vandaag, vooral de waterhindernis zorgde voor heel wat fouten. ‘Het was best een grote hindernis‘, aldus Fredricson. ‘De tijd was scherp en het water kwam net na een bocht. Veel ruiters trachtten daar tijd te winnen en maakten zo een fout.’

Steve 2

De derde plaats ging naar de Ialiaan Emilio Bicocchi met Sassicaia Ares. ‘Mijn paard is zeer snel maar het was toch een moeilijk parcours. Ik voelde het parcours goed aan en in de barrage ben ik als tweede vertrokken. Ik wou iets kortere lijnen rijden maar mijn paard kreeg een fout op de tweede hindernis.’ Beste Belg in de Grand Prix was Pieter Clemens. Hij kreeg een tijdsfout met Verdico en eindigde op de zevende plaats. Constant Van Paesschen werd achtste met Carlow van de Helle. Hij werd genekt door een minieme fout op de waterhindernis maar kreeg na de rubriek wel de titel van ‘beste Belgische ruiter’.

Geef een reactie

