Longines Spring Classic of Flanders 2017: Duitsland wint Nations Cup

Vrijdagmiddag stond de Nations Cup wedstrijd op het programma tijdens de Longines Spring Classic of Flanders. Lummen heeft het genoegen om nog steeds gastheer te zijn van de enige Belgische Nations Cup. Deze wedstrijd was er eentje voor de ploegen uit eerste divisie. Helaas strijden de Belgen dit seizoen in tweede divisie maar dat betekent niet dat ze niet voor de overwinning meededen. Zowel België, Frankrijk als Duitsland hadden acht punten na de twee rondes. Dat betekende dus een barrage voor de overwinning en daarin haalde Andre Thieme met Conthendrix het voor Pénélope Leprevost en Pieter Devos.

Germany 4-1

Het Duitse team.

Duits bondscoach Otto Becker had een vrij onbekend team meegenomen naar Lummen. Heel wat Duitse toppers zitten op dit moment in Shanghai en dus selecteerde hij Andre Thieme, Maurice Tebbel, Holger Wulschner en Mario Stevens. ‘Het zijn misschien geen bekende namen‘, aldus Becker. ‘Maar het zijn goede ruiters. Wanneer ze samen zijn, vormen ze een sterk team. Ze zullen altijd proberen om het tot een goed einde te brengen. Ik ben heel blij met wat ze vandaag laten zien hebben.‘ Voor Maurice Tebbel was het zijn eerste Nations Cup en dat was meteen een goede ervaring voor de Duitser. ‘De eerste ronde was goed, in de tweede kreeg ik wat spanning na de waterhindernis. Ik ben tevreden dat ik mijn eerste Nations Cup als winnaar kan afsluiten’, aldus Tebbel. ‘Het parcours leek niet zo hoog maar toch was het best uitdagend,’ aldus Andre Thieme. ‘Op het einde woog het zwaar genoeg voor de paarden. Zeker de laatste lijn met de driesprong was best technisch. Het was moeilijk genoeg maar wel eerlijk voor de paarden. Toen ik binnenging tijdens de barrage zeiden ze dat ik een normale ronde moest rijden maar dat wou ik niet‘, lacht hij. ‘Ik had genoeg zelfvertrouwen want de voorbije weken had mijn paard al getoond dat hij snel kon zijn in de barrage. Ik probeerde toch wat druk te zetten omdat uitgerekend Pénélope Leprevost na mij kwam in de barrage.’

Germany 3-1

Vreugde na de barrage van Andre Thieme.

Germany 1-1

Andre Thieme en Conthendrix.

België eindigde op de derde plaats. Voor kersvers bondscoach Peter Weinberg was het zijn eerste wedstrijd. Hij bracht Pieter Devos, Olivier Philippaerts, Karel Cox en Jerome Guery aan de start. Guery reed de vrij onervaren Garfield de Tiji des Templiers en kreeg in beide manches vier strafpunten. ‘Mijn paard mist de ervaring nog maar toch sprong hij goed. In de eerste ronde raakte hij het water. Dat wou ik absoluut vermijden in de tweede ronde. Ik reed dus hard richting de waterhindernis waardoor ik veel te hard op de hindernis erna kwam en in de fout ging.’ Karel Cox kreeg vier strafpunten met Cor van de Wateringhoeve in de eerste manche maar slaagde erin om de tweede ronde foutloos neer te zetten. Olivier Philippaerts reed twee nulrondes met H&M Cabrio vd Heffinck. Pieter Devos startte met een foutloze ronde maar zijn Dream of India Greenfield raakte in de tweede ronde licht de boord van de waterhindernis. Devos was ook diegene die mocht meestrijden in de barrage maar kreeg daar onverwachts een weigering. ‘De zon stond vrij laag en ik reed daar heel hard naar voren omdat ik één galopsprong minder wou maken om tijd te winnen. Daar is het fout gegaan. Ik had niet verwacht dat mijn paard zou weigeren. Dat is wel een teleurstelling. Ik had mijn team naar de eerste plaats willen brengen maar het is wat het is. Ik was tevreden over mijn eerste twee rondes, het is jammer dat we die lijn niet kunnen doortrekken.’ Verder loofde Devos ook nog de broers Postelmans, de organisatoren van Jumping Lummen. ‘Als het goed is, mag het ook eens gezegd worden en ik kan wel zeggen dat de omstandigheden hier super zijn.’

Cabrio 1-1

Olivier Philippaerts & Cabrio vd Heffinck

Geef een reactie

