Drukke dressuurstrijd in Mechelen

Woensdag stond de Freestyle op het programma tijdens Jumping Mechelen. Na de Grand Prix op dinsdag was het uitkijken welke combinatie er vandaag zou schitteren. Dit jaar ging de dressuurwedstrijd in Mechelen van een 5* naar een 4*. Dat zorgde voor minder grote namen en ontaardde al vrij snel in een wedstrijdje België-Nederland. 

Patrick Van Der Meer & Chinook.

Patrick Van Der Meer & Chinook.

Op dinsdag maakte de Nederlander Patrick Van der Meer zijn internationaal debuut met de Vivaldi-hengst Chinook. Met een score van 70,5% won hij de Prix St. Georges. Op woensdag had zijn black beauty echter wat last van spanning tijdens de kür. Dat resulteerde in fouten die afgestraft werden met een vijfde plaats. Winnaar van de kür werd Isabel Cool. Isabel werd dinsdag nog derde met Constand maar kon de negenjarige KWPN’er tijdens haar kür naar een solide 73,7% sturen wat haar de winst opleverde. De amazone kocht Constand toen hij 2,5 jaar was en nam met hem deel aan het Wereldkampioenschap 5-jarige paarden in Verden. ‘Hij is nog maar negen maar heeft een heel goed jaar achter de rug‘, aldus de amazone. ‘Ik voelde gewoon dat hij dit jaar klaar was voor Mechelen.’ Isabel ruilde recent haar trainer Patrick Kittel voor Sjef Janssen en heeft grote ambities. ‘Natuurlijk wil ik internationaal gaan rijden. Ik heb drie paarden die ik Grand Prix wil gaan starten namelijk Constand, Cheatodon en Aranco‘, aldus de ambitieuze amazone. De tweede plek werd twee dagen op rij bezet door Jorinde Verwimp met Wendor.

Isabel Cool & Constand

Isabel Cool & Constand

In de Grand Prix won Jorinde Verwimp met Tiamo op dinsdag, in de Freestyle werd ze tweede met een persoonlijk record van 77,9%. Jorinde was enorm tevreden met haar score maar baalde wel van de fout in de wissels. ‘Je zou kunnen zeggen dat ik het daar weggegeven heb,‘ vertelt ze. ‘Alles ging goed. Dan kwamen de wissels om de pas en daar heb ik het verpest. Ik weet niet goed wat er gebeurde. Ik denk dat ik te veel naar de grond aan het kijken was‘, lacht ze. ‘Maar met zo’n score mag ik niet ontevreden zijn.’ Jorinde kreeg ook nog een juweel van Leytens omdat ze de beste 4* amazone was. Die prijs en een nieuw persoonlijk record zijn alvast opstekers voor de jonge amazone die tijdens Mechelen toch heel wat vragen over de leeftijd van haar paard moest trotseren. ‘Hij is nu zestien,’ vertelt ze. ‘Maar hij voelt nog heel fit aan. Voor het Belgisch Kampioenschap zag ik het niet zo goed zitten omdat het in Lyon niet goed was geweest. Ik had toen het gevoel dat het wat minder ging maar zoals hij nu in Mechelen loopt, voel ik absoluut niets van zijn leeftijd. We gaan volgend jaar onze wedstrijden uitkiezen en dan naar het Europees Kampioenschap toewerken.’ Jorinde heeft onlangs nog twee nieuwe paarden aangekocht namelijk Capetown en Cardento. Beide paarden zijn negen en alvast één van hen zou de opvolger van Jorinde’s Timmie moeten worden als alles volgens plan loopt. Jorinde had met Dayano B al een opvolger klaar maar die overleed nadat hij getroffen werd door koliek. Een pijnlijke tegenslag voor de amazone die toch graag nog twee seizoenen met Tiamo zou meedraaien.

Jorinde Verwimp & Tiamo.

Jorinde Verwimp & Tiamo.

Grote winnaar van de dag was Tommie Visser. De Nederlander kende dinsdag een baaldag toen Variohippique’s Vingino niet naar behoren presteerde in de Grand Prix en derde werd. In de Freestyle was daar niets meer van te merken en won Tommie met 78%. ‘Dinsdag ging het echt niet goed, ‘aldus Tommie. ‘Het voelde al meteen slecht bij het binnenkomen, dan was er die fout in de wissels en op het einde werd hij heel heet in de piaffe en verloor ik daar veel punten. Vandaag was Vingino heel mooi ontspannen en heb ik goed gereden. Ik ben dus heel tevreden.’ Tommie kende wat pech dit jaar met de zwarte Polansky-ruin. ‘Vorig jaar in Mechelen liep hij nog goed. Toen kwam Jumping Amsterdam en daarna raakte hij gekwetst maar nu staat hij er weer.’ De ruiter wil nog niet te veel speculeren over de toekomst. ‘Laten we nu eerst maar zien dat ik enkele wedstrijden na elkaar zonder problemen met hem kan rijden en dan zien we wel verder.’

Tommie Visser & Vingino.

Tommie Visser & Vingino.

De top drie werd vandaag vervolledigd door Patrick Van Der Meer met Zippo. Waar Zippo dinsdag nog last van spanning leek te hebben, was daar vandaag niets van te merken. Patrick stuurde de vosruin foutloos door de baan en scoorde 76,3%. ‘Zippo leek vandaag wel een ander paard’, lacht hij. ‘Hij liep mooi ontspannen en ik maakte geen fouten. Ik ben hier heel blij mee.’ Belgisch Kampioen Jeroen Devroe eindigde dinsdag nog tweedes met Eres DL maar moest na zijn kür van vandaag vrede nemen met een vierde plaats. De top vijf werd afgesloten door Inna Logutenkova met Don Gregorius.

tommievingino

 

Geef een reactie

