Gilles Thomas is VLP-talent van het jaar

De 18-jarige Gilles Thomas uit Meise is tot VLP-talent van het jaar verkozen door de Vlaamse Liga Paardensport. Gilles kreeg de trofee tijdens de eerste dag van Jumping Mechelen en haalde het van Zoé Conter en Laurence Roos.

Ik ben heel blij met de titel‘, aldus Gilles. ‘Als je ziet wie hiervoor deze titel al gewonnen heeft en waar die ruiters nu staan, vind ik het toch een mooi rijtje om tussen te staan. Het is een mooie beloning voor het hele jaar.’ 2016 was absoluut hét jaar van dit jonge talent. Gilles sprokkelde heel wat overwinningen bij elkaar en werd zowel Belgisch als Europees kampioen junioren. ‘Op voorhand had ik dat nooit durven dromen. Het is echt een droom die uitkomt. Ik heb Indiana van het Kapelhof nog maar een jaar. Ze is nog maar acht jaar dus vrij onervaren. Op een kampioenschap moet je altijd wat geluk hebben maar om dan meteen alles op het Europees Kampioenschap met het team en individueel te winnen. Dat is bijzonder.’

Gilles met Conaro tijdens Knokke Hippique.

Gilles tijdens Knokke Hippique.

Gilles is het neefje van springruiter Marc Van Dijck en hoopt later in zijn voetsporen te treden. ‘Ik wil later de stal van mijn oom overnemen’, lacht hij. ‘Zonder hem had ik nooit gestaan waar ik nu sta. Hij kijkt het hele jaar door uit naar nieuwe paarden, hij traint mij. Ik kan hem daar echt niet genoeg voor bedanken. We kennen elkaar ook door en door. Hij zegt altijd dat ik mezelf moet blijven. Ook als het eens minder goed gaat, moet ik gewoon rustig blijven. Ik mag me niet laten opnaaien. Ook qua paarden heeft hij echt een goed oog. Ik vetrouw hem volledig. Soms zegt hij dat ik eens een bepaald paard moet proberen maar dan zie ik pas veel later dat het een talentvol paard is terwijl hij dat al lang gezien heeft. Als het echt een supergoed paard is, zie ik dat zelf ook wel meteen maar Marc heeft altijd snel door waar het talent zit. Zelf rij ik graag paarden met veel bloed. Ik vind het leuk als ze vooruit willen en er altijd voor willen gaan. Zo ben ik ook, ik wil er zelf altijd zoveel mogelijk voor gaan.’

Gilles met zijn trofee.

Gilles met zijn trofee.

Voor de jumping in Mechelen kreeg Gilles een wildcard voor de 5* wedstrijden. Iets waar hij zelf zeer enthousiast over is. ‘Ik heb geen hoge verwachtingen omdat het de eerste keer is maar ik ben wel blij dat ik het mag meemaken. Ik neem drie paarden mee naar Mechelen namelijk mijn kampioenschapspaard Indiana. Daarnaast heb ik nog Conaro mee. Met hem ben ik twee jaar geleden Belgisch kampioen en vice-Europees kampioen mee geworden ben. Het derde paard is Cantario, een paard dat ik nog niet zo lang onder het zadel heb. Ik kan altijd terugvallen op een goede stal met paarden.’ En met zoveel talent op stal kijkt Gilles graag vooruit naar volgend jaar. ‘Ik heb heel wat goede jonge paarden op stal. Volgend jaar kunnen zij de grotere proeven meespringen. Ik ga de kampioenschappen bij de Young Riders meerijden maar ik hoop tussendoor wat ervaring bij de senioren op te doen.’

 

 
Geef een reactie

