Ludger Beerbaum niet meer beschikbaar voor Duitse ploeg na Barcelona

Duits springicoon Ludger Beerbaum behaalde nog maar net brons met de Duitse springploeg op de Olympische Spelen in Rio. Vlak na die bronzen plak kondigde de Duitser aan dat hij niet langer zal meerijden met de nationale springploeg. Beerbaum rijdt nog de Nations Cup finale in Barcelona eind september maar daarna neemt hij afscheid van de landenwedstrijden. ‘Ik blijf wel internationale wedstrijden rijden‘, verduidelijkt hij. ‘Ik heb enkele nieuwe projecten op stapel staan. Ik wil me focussen op de wedstrijdstal, het trainen van jonge paarden en de handel.’

Met Casello aan het werk tijdens de Nations Cup in Rotterdam.

Met Casello aan het werk tijdens de Nations Cup in Rotterdam.

Beerbaum rijdt al voor het Duitse team sinds 1987. Hij nam deel aan acht Olympische Spelen waar hij drie gouden teammedailles, één bronzen teammedaille en één individuele gouden medaille won. Die gouden medaille won hij in 1992 met Classic Touch. Ook tijdens deze Olympische Spelen speelde hij een belangrijke rol in het behalen van de bronzen medaille met de vosse ruin Casello. Beerbaum nam ook deel aan zes Wereldruiterspelen waar hij twee keer teamgoud, één keer teamzilver en één keer teambrons behaalde. De laatste Wereldruiterspelen waaraan hij deelnam was in 2014 in Caen met Chiara. De Duitser heeft een indrukwekkend palmares aan overwinningen doorheen de jaren waarvan de overwinning in de FEI World Cup finale met Ratina Z in 1993 ongetwijfeld een hoogtepunt was. Daarnaast was hij Europees Kampioen in 1997 en in 2001. Het Duitse team behaalde met Ludger erbij vier keer goud op een EK.

Met Chiara tijdens de Wereldruiterspelen in Caen.

Met Chiara tijdens de Wereldruiterspelen in Caen.

In 2015 opende de talentvolle ruiter Pferdesportzentrum Riesenbeck International. Op die manier wil hij de paardensport promoten. Daarnaast is hij ook mentor voor de jonge stalruiters van LB Stables zoals Henrik von Eckermann, Christian Kukuk en Philipp Weishaupt. Ondanks het wegvallen van de landenwedstrijden blijft Beerbaum een volle agenda hebben. ‘Ik zal me niet vervelen‘, lacht hij. ‘Ik ben dankbaar dat ik mijn land heb kunnen vertegenwoordigen als ruiter. Nu is het aan de jongere collega’s om dat te doen.’

Geef een reactie

