Nederland wint Nations Cup Rotterdam

Donderdag trokken de Nederlandse ruiters al aan het langste eind in de tussenstand van de landenwedstrijd dressuur in Rotterdam en vanavond gaven ze die voorsprong niet uit handen. Het Nederlandse team, bestaande uit Hans Peter Minderhoud, Danielle Heijkoop, Adelinde Cornelissen en Diederick Van Silfhout, won. Het Amerikaanse team werd tweede en Zweden werd derde. 

Danielle Heijkoop and her coach Anky van Grunsven after their test.

Danielle Heijkoop and her coach Anky van Grunsven after their test.

De Amerikanen toonden hun sterke vorm in De Grand Prix Special waar Laura Graves won met Verdades. Zij werd op de hielen gezeten door Adelinde Cornelissen met Parzival die met 76,725% net 0,6% minder haalde. ‘Ik ben happy‘, aldus Adelinde. ‘Parzival voelde goed aan. Hij was wat druk maar dat is normaal in zo’n stadion.’ Wie iets minder happy was met zijn proef in de Grand Prix Special was Hans Peter Minderhoud. Donderdag behaalde hij nog een knap resultaat met Glock’s Johnson maar vandaag leek hij de fouten wel op te stapelen wat hem een vierde plaats opleverde. ‘Arm paard met een amateur op zijn rug’, aldus Hans Peter. ‘Het is zo stom. Donderdag reed ik de beste proef ooit met hem en vandaag doe ik dit. In plaats van punten te verzamelen, gaf ik ze weg. Het gevoel zit goed. Johnson liep super. Aan hem ligt het niet, het is mijn fout. Ik zal voortaan de proeven wat beter instuderen’, grapte hij nog

NDL3

Diederick en Arlando.

In de Grand Prix Freestyle maakte Danielle Heijkoop haar wederoptreden met Siro. Chef d’équipe Johan Rockx had niets dan lof voor de piaffe van de Gribaldi zoon maar toch slopen er wat fouten in de proef. ‘Ik had fouten in de wissels om de pas en om de twee‘, vertelt Danielle. ‘Dat is spijtig. Ik had liever een hogere score gezien.’ In het Amerikaanse team zorgde Steffen Peters voor een topscore met Legolas. Diederick van Silfhout reed met Arlando N.O.P. een betoverde kür maar strandde met 79,475% op 0,2% van de Amerikaan. De winst ging echter naar de Zweedse Tinne Vilhelmson-Silfven en Don Auriello. ‘Ik won hier al eens in 2012,’ aldus de Zweedse. ‘De sfeer is hier goed, Don Auriello houdt daar wel van. Ik heb ook een nieuwe choreo en muziek en die heb ik hier voor de eerste keer gereden. Alles voelde perfect aan. Ik ben klaar voor Rio’, lacht ze.

Johan Rockx, Hans Peter Minderhoud, Diederick Van Silfhout, Adelinde Cornelissen en Danielle Heijkoop.

Johan Rockx, Hans Peter Minderhoud, Diederick Van Silfhout, Adelinde Cornelissen en Danielle Heijkoop.

En met Rio in het vizier zal de keuze van chef d’équipe Johan Rockx er niet gemakkelijker op worden al laat hij niet meteen in zijn kaarten kijken. ‘Dit is mijn eerste keer als chef d’équipe tijdens een Nations Cup bij de senioren‘, vertelt hij. ‘Ik ben heel trots. De ruiters waren zeer professioneel. Ik heb veel goede dingen gezien. De kür van Diederick was bijvoorbeeld echt heel mooi net zoals de topscore van Hans Peter op donderdag. Siro heeft mooie stukken piaffe laten zien en ook Parzival staat er echt. Adelinde doet het geweldig. Parzival is heel fit voor zijn leeftijd en daar heb ik respect voor.’ Toegeven, het wordt een moeilijke keuze voor Johan Rockx richting Rio want hier in Rotterdam was onder andere topruiter Edward Gal er niet bij. Rockx heeft nog het Nederlands Kampioenschap als graadmeter alvorens bekend te maken wie er een Olympisch ticket op zak heeft.

Geef een reactie

