Nederlands team oppermachtig in Rotterdam

In Rotterdam vond deze namiddag de landenwedstrijd plaats. Het Nederlands team, bestaande uit Harrie Smolders (Emerald), Jur Vrieling (VDL Zirocco Blue), Willem Greve (Carambole) en Maikel van der Vleuten (VDL Groep Verdi), won in eigen huis met nul strafpunten. Zwitserland werd tweede met vier strafpunten en Duitsland eindigde op de derde plaats met acht strafpunten.

maikelharrie

Maikel van der Vleuten en Harrie Smolders

Ik dacht eerst nog dat ik de overwinning moest kopen‘, lacht chef d’équipe Rob Ehrens. Het is immers van 2003 geleden dat het Nederlandse team nog eens de Nations Cup in Rotterdam won en Ehrens gaf toe dat hij echt wel graag wou winnen. De overwinning kwam zeer vlotjes voor het Nederlandse team dankzij dubbele nulrondes. Harrie Smolders reed als eerste ruiter de ring binnen en kreeg een tijdsfout met Emerald. Die tijdsfout was het schrapresultaat. ‘Als eerste ruiter rijden, is niet altijd evident‘, aldus Harrie. ‘Je weet niet goed hoe het zal gaan in het parcours. Na mijn ronde vertelde ik Jur dat hij naar de triple in zeven passen kon gaan. Misschien dat ik daar wat tijd heb laten liggen. Maar Emerald sprong heel goed. Zijn laatste wedstrijd was de Nations Cup in Rome dus er zat wat tijd tussen maar ik ben heel tevreden. Het is een heel gretig paard en misschien speelde die goede eigenschap wat in zijn nadeel tijdens die eerste manche.’

Jur Vrieling, Maikel van der Vleuten en Rob Ehrens tijdens de parcoursverkenning.

Jur Vrieling, Maikel van der Vleuten en Rob Ehrens tijdens de parcoursverkenning.

Maar de tip van Harrie rendeerde want Jur Vrieling bleef foutloos en ook Willem Greve volgden het advies op. ‘Jur vertelde me dat het gemakkelijk te rijden was met zeven passen dus deed ik dat ook’, vertelt Willem die duidelijk straalde na twee nulrondes. Maikel van der Vleuten hield als vierde ruiter de nul en had tijdens de tweede ronde luxe niet te hoeven starten aangezien zijn landgenoten allemaal foutloos waren. ‘Als vierde ruiter ervaar je soms veel druk’, aldus Maikel. ‘Als je in een team van goede ruiters en paarden zit, is het gemakkelijk. Verdi voelde ook top aan.’

Een dolgelukkige Willem Greve.

Een dolgelukkige Willem Greve.

Nu mag chef d’équipe zich het hoofd gaan breken over wie er richting de Olympische Spelen in Rio gaat. Het staat vast dat het Nederlandse team een sterke medaillekandidaat is. ‘We hebben talentvolle ruiters‘, verklaart Rob. ‘En ook zeer goede paarden. De beslissing rust op mijn schouders. We hebben nog een hele weg te gaan maar het ziet er goed uit.’ Voor de Nations Cup in Falsterbo en Aken heeft hij al een team in gedachten al kan dat natuurlijk nog altijd wijzigen. ‘Het is niet zo dat de ruiters die ik selecteer voor Aken niet in aanmerking komen voor Rio. Aken is inderdaad kortbij Rio maar dat is een verkeerde redenering. De paarden krijgen nu tijd om uit te rusten en daarna zien we wel. Ik moet op 17 juli de knoop doorhakken en dat zal ik dan ook doen.’

Prinses Beatrix kwam langs om Nederland aan te moedigen.

Prinses Beatrix kwam langs om Nederland aan te moedigen.

Goud voor het oranje team.

Goud voor het oranje team.

Geef een reactie

