Caroline Poels wint Queens Cup

Het echtpaar Devos-Poels beleeft mooie tijden tijdens deze editie van Jumping Mechelen. Pieter Devos won op zaterdag en op maandag een rubriek met Espoir en dinsdag slaagde zijn echtgenote Caroline Poels erin om de felbegeerde Queens Cup te winnen met Apart. Een overwinning die toch wel speciaal is voor de Nederlandse. ‘Het is een rubriek die je toch wel eens op je naam wil schrijven‘, vertelt Caroline die echt wel uitkeek naar dit concours. ‘Ik voel me half Nederlandse, half Belgische‘, lacht ze. ‘Ik heb echt wel toegeleefd naar dit weekend. Pieter misschien iets meer dan ik. Ik rij hier al enkele jaren dus ik keek er echt wel naar uit. En wat kan ik zeggen? De winst van Pieter werkt aanstekelijk‘, aldus een glunderende Caroline.

Caroline Poels-Apart2

Caroline en Apart tijdens de prijsuitreiking.

De amazone denkt dat ze het verschil gemaakt heeft op de lijn van hindernis twee naar drie. ‘De laatste lijn had ik misschien zelfs nog een galopsprong minder kunnen nemen‘, aldus Caroline. ‘Ik had het geluk dat ik één van de laatste combinaties in de barrage was. Pieter was me tijdens het inrijden komen zeggen dat ik er echt wel voluit voor moest gaan als ik wou winnen. Of het een verschil maakt dat je hier onder vrouwen tegen elkaar strijdt? Niet echt. Er waren heel wat foutloze combinaties dus er is best wel sterk gereden.’ Voor Caroline is het ook best bijzonder dat ze net met de tienjarige ruin Apart wint. ‘Hij is wel speciaal voor mij‘, lacht ze. ‘Het is een goed paard en naar mijn gevoel is hij momenteel heel goed aan het lopen. Je weet natuurlijk nooit op voorhand hoe het zal uitdraaien maar ik had echt wel het gevoel dat hij klaar was om te winnen. Ik had ook al wat hogere rubrieken met hem gesprongen dus ik wist dat hij het kon. Het is voor mij een kans om hoger te komen met Apart. En het is zeker mooi als ik dat samen met Pieter kan beleven. Ieder met zijn eigen paarden.’

Caroline met Apart in de barrage.

Caroline met Apart in de barrage.

De top drie van deze 1m45 rubriek werd vervolledigd door de Zwitserse Fiona Meyer op twee en Yentl Baert uit Sint-Niklaas op drie. De 20-jarige Yentl glunderde nog lang na haar proef na als beste Belgische in deze proef. In het Waasland is deze jongedame geen onbekende maar in Mechelen rijden, was toch een beetje een droom voor haar. ‘Via het criterium van de Gouden Laars kreeg ik een wildcard voor de CSI2*. In de barrage was ik de tweede ruiter en mijn vader zei me om er gewoon voor te gaan. Ik heb dan ook voluit gereden en ben echt blij met die derde plaats. Vroeger zat ik hier in de tribunes te juichen en droomde ik ervan om mee te rijden. En nu sta ik hier‘, aldus Yentl. De amazone was in het gezelschap van haar trouwe viervoeter Fantast van het Indihof die ze al rijdt sinds hij vijf jaar is. ‘Hij is bij ons thuis gefokt‘, vertelt ze. ‘Hij is niet spectaculair maar heeft een heel groot hart en kan snel gaan.’

Een dolgelukkige Yentl Baert na een foutloze barrage.

Een dolgelukkige Yentl Baert na een foutloze barrage.

 

 

Een gedachte over “Caroline Poels wint Queens Cup

Geef een reactie

