Toots vijfde bij internationale rentree

TootsGP-1Deze ochtend betrad Imke Schellekens-Bartels als derde ruiter de ring tijdens de Grand Prix  tijdens de World Dressage Masters in Roosendaal. Op zich geen opmerkelijk feit, ware het niet dat Imke Toots mee had en dat het zijn internationale rentree was. De grote imposante ruin keerde eind augustus al terug in de wedstrijdring maar de Grand Prix in Roosendaal was zijn eerste internationale wedstrijd. Toots toonde zich bij momenten iets te enthousiast maar het duo behaalde een score van 69,540%, goed voor een vijfde plaats.  ‘Toots vond het best spannend‘, aldus Imke. ‘Hij had in de gaten dat er iets meer moest gebeuren. Ik was er blij mee want dat toont dat hij fit is en er zin in heeft. Daardoor zijn er soms storingen in de ring zelf en dat belet ons om te scoren.’

TootsImkeWat Imke vooral opvalt, is dat Toots het enorm leuk vindt om opnieuw op wedstrijd te gaan. ‘Ik vind het belangrijk dat hij er ook zin in heeft’, verklaart Imke. ‘Internationaal starten brengt heel wat met zich meeJe bent van huis, voor het eerst in een andere stal. Dat is toch allemaal bijna drie jaar geleden ondertussen. Het is een stapje verder dan een gewone nationale wedstrijd. Toots is best een gevoelig paard. Ik moet het met verstand doen en niet te veel in één keer. Ik denk dat dit een goede tussenstap is. Het helpt ook dat de paarden hier in een gewone box staan met buitenluik. Dat vindt Toots echt fijn. Thuis heeft hij ook een buitenluik en probeer ik hem zoveel mogelijk buiten te laten zijn. Hij heeft dat nodig.’ Ook al is Imke opgelucht dat haar grote zwarte reus er opnieuw staat, toch zijn niet alle zorgen verdwenen. Toots was immers lang buiten strijd door een infectie aan de luchtwegen. Die infectie veroorzaakte ook een ontstoken zenuw waardoor de ruin bijna drie jaar ‘out’ was. ‘We gaan stapje voor stapje verder‘, vertelt Imke daarover. ‘Het blijft een beetje in mijn achterhoofd spelen maar of dat nu echt invloed heeft? Momenteel gaat alles goed en is hij al een hele tijd stabiel. Ik heb er vertrouwen in maar stiekem heb je toch zoiets van ‘ik moet wel genieten want je weet nooit’. We doen gewoon rustig verder. Na Roosendaal wil ik nog één internationale wedstrijd rijden. Ik twijfel tussen Drachten en Jumping Amsterdam. Het zou kunnen dat Amsterdam wat aan de late kant is omdat ik dan al vijf maanden zwanger ben maar we zien wel hoe alles loopt.’CJImke-2

Naast Toots verscheen Imke met nog een andere blikvanger in de piste. De knappe CJ maakte zijn internationaal debuut maar dat ging toch met redelijk wat stress gepaard. ‘CJ vond het erg spannend‘, aldus Imke. ‘Nationaal gaat het hartstikke goed maar dit was zijn internationaal debuut. Hij wordt heel erg druk als hij het spannend vindt. Het waren niet zijn beste proeven hier in Roosendaal maar het was een goede ervaring voor hem. Ik denk dat hij een beter Grand Prix paard zal worden dan dat hij een lichte tour paard is. In die proeven gaat hij zijn energie beter kwijt kunnen dankzij de piaffe en passage. Van mij mag hij daar nog een jaartje over doen. Nu moet hij ervaring opdoen en dan maken we eind volgend jaar wel eens de overstap.’

Een gedachte over “Toots vijfde bij internationale rentree

Geef een reactie

