Julie De Deken over haar allereerste Wereldruiterspelen

Maandag start het dressuurgedeelte op de Wereldruiterspelen in Caen. Voor de Belgische Julie De Deken is het haar eerste Wereldkampioenschap en de amazone kijkt er dan ook erg naar uit. Daarom zakte ik af naar het Belgische Vlimmeren om meer te weten te komen over deze gedreven amazone. 

Julie was al van kindsaf gebeten door de paardenmicrobe. De moeder van Julie had vroeger gereden en vond het een goed idee om Julie’s broer te laten rijden. “Ik was toen vier jaar en mijn broer reed wedstrijden bij de LRV”, vertelt Julie. “Maar als kleine uk was ik altijd op stap met zijn pony. Mijn ouders besloten dan om een Schetlander te kopen. Op die manier kon ik ook mee. Zo is alles begonnen. Ik heb echt supergoede tijden met die pony beleefd.” Julie bleef bij de LRV rijden en dus moest de dressuuramazone ook springen en crossen. “De cross vond ik tof. Eigenlijk wou ik military gaan doen want dat vond ik het leukste. Maar dat was voor ons mama haar hart geen goed idee. Ik heb daar nog lang over nagedacht van hoe ver zou ik gekomen zijn maar ik ben in Aken de cross eens gaan volgen en het is toch wel hoog en gevaarlijk. Naarmate je iets ouder wordt, denk je toch meer na. Ik ben nu wel blij met mijn keuze”, lacht Julie.

Julie met Lucky Dance op het Belgisch Kampioenschap 2013.

Julie met Lucky Dance tijdens het Belgisch Kampioenschap 2013.

Julie maakte ondertussen de overstap van LRV naar nationaal met een getalenteerde D-pony die haar ouders kochten. “Onze Marc was echt een goede pony. Dat ging best wel goed, zeker omdat ik vaak in de prijzen viel. Mijn ouders hebben mij echt wel goed geholpen want ze wisten dat ik meer wou. Op een bepaald moment heb ik dan de overstap gemaakt naar internationale wedstrijden bij de pony’s.” Julie had het virus goed te pakken. Ze maakte de overstap naar juniors en young riders en offerde daar best wel wat voor op. “Mijn ouders zijn daar belangrijk in geweest. Het is niet dat ze mij pushten om dingen te doen maar ze hebben mij altijd gesteund in de keuzes die ik gemaakt heb. Ze hebben in de mate van het mogelijke gezien dat ik school en paarden kon combineren. Dat was best moeilijk. Je moet er heel veel voor laten, leuke activiteiten. Als ik zie waar ik nu sta, vergeet je dat gemakkelijk. Ik ben iemand en als ik iets wil, kan ik zeggen van ik laat dat ervoor en ik ga voluit.”

Er kroop heel wat tijd in de paarden maar daarnaast streefde Julie ook voluit naar een diploma. Na een gesprek met een sportpsycholoog wist ze welke richting ze uit wou en ging ze psychologie studeren, en met succes. “Ik was niet van plan om professioneel in de paardensport te gaan. Ik wou dus echt een diploma hebben want ik wist dat ik dat nodig ging hebben. Dat was iets wat ik echt wou.” Julie zou acht jaar op stal staan bij de familie Bartels maar toen kwam het nooit in haar op dat ze wel eens van die paarden haar beroep kon maken. In 2011 legde ze Jeroen Devroe het vuur aan de schenen tijdens het Belgisch Kampioenschap dressuur met Fazzino. Ze werd toen tweedes maar zelfs na zo’n succesvol jaar in de Grand Prix kwam het nog niet in haar op om professioneel verder te gaan met de paarden. Die klik kwam er pas toen Julie bij IPS aan de slag kon. “Dat is eigenlijk via Tom Franckx gegaan. Hij vertelde dat ze iemand zochten en ik heb toen mijn stoute schoenen aangetrokken. Het was een beetje een samenloop van omstandigheden. Ik zat toen bij Bartels en toen kwam IPS. Ik kreeg ook de kans om bij Anky Van Grunsven te gaan trainen. Ik zat al acht jaar bij dezelfde trainer en plots ga je bij iemand anders en dan leer je weer zoveel nieuwe dingen. Ik had het gevoel dat het een beetje op was bij Bartels. Daarnaast kon ik ook jonge paarden rijden.” Het verhaal bij IPS bleef niet duren. De 28-jarige amazone had het gevoel dat er veel beloofd werd maar dat er weinig gebeurde. “Ik voelde dat het niet vooruitging. Ik bleef ter plaatse trappelen en ik wou echt vooruit, iets bereiken. Ik werd er zelf ook niet gelukkig van.”

Julie & Fazzino

Julie & Fazzino tijdens het Belgisch Kampioenschap in 2011.

Julie ging weg bij IPS en ondertussen diende er zich een ander probleem aan. Fazzino, het voormalige toppaard van de amazone, had moeite om op Grand Prix niveau te blijven lopen. De opvolger voor Fazzino, Lucky Dance, was er al maar dat paard was nog vrij groen. “We wisten dat Lucky tijd nodig zou hebben maar hij stond sterk in zijn spieren en we wisten dat hij het ging kunnen. Fazzino kon dan een stapje opzij zetten en een niveau lager meedraaien. Ik kon er iemand anders gelukkig mee maken, ik kon hem nog begeleiden.” Op papier leek het super maar het draaide anders uit. Fazzino werd geleast door een Duitse amazone maar keerde ten huize De Deken terug met een dubbele peesblessure. “Ze zijn er te lang mee blijven rijden. Hij heeft dan zes maanden bij Monica Koole in revalidatie gestaan. Hij is daar super uitgekomen. Een leerlinge van mij ging hem dan uitbrengen. Hij was echt goed in orde maar misstapt hij zich door naar een vlieg te trappen. Dat betekende opnieuw revalideren en weer opbouwen, dat wilde ik hem niet aandoen.” Het sportieve verhaal was dus afgelopen voor de 16-jarige Fazzino. Hij staat nu van zijn rust te genieten in Vlimmeren.

Ondanks de tegenslag met Fazzino slaagde Julie erin om haar aandacht te richten op Lucky Dance. Deze hengst moest nog heel wat kilometers doen want hij was vrij onervaren. “Dat was heel frustrerend. Ik ben een enorm competitiebeest. Ik wil het ook graag goed doen. Dat was heel moeilijk om inderdaad een stap terug te zetten en terug kilometers te maken en ervaring op te doen.” Maar het loonde en dit jaar toonde het duo hun constante vorm. Recent behaalden ze nog een tweede plaats op het Belgisch Kampioenschap. Al was dat wel een pijnlijke ervaring aangezien Julie de eerste twee proeven won en nipt geklopt werd in het klassement op de laatste dag door Laurence Vanommeslaghe. “0,127%” zucht ze. “Dat is de eerste keer dat een BK mij zo lang blijft achtervolgen. Dat was, ja, vrij pijnlijk. Je bent er zo dichtbij.” Tegelijkertijd was er ook goed nieuws voor de amazone want de bondscoach had haar geselecteerd voor het Belgische team voor de Wereldruiterspelen in Caen. “Dat was een dubbel gevoel. Je bent blij dat je er bij bent maar tegelijkertijd ook niet omdat je niet gewonnen hebt. Dat is even slikken en doorgaan.”

julie d day

Julie aan het werk met D-Day, één van haar jonge talenten.

Voor de amazone uit Schilde is het haar allereerste Wereldkampioenschap ooit en ze kijkt er enorm naar uit. “Ik ben heel nieuwsgierig en ik wil zien hoe alles in zijn gang gaat. Ik wil het ondergaan. Ik heb het EK in Herning vorig jaar gereden en ik moet zeggen dat dat mij toen wel heeft gepakt. Het was de eerste keer in een stadion en ik kan dat nu wel van mij afzetten. Lucky is heel koel en gefocust dus daar ben ik niet bang voor.” België wil als team scoren maar Julie ziet de WEG eerder als een goede oefening. “Ik denk dat we met het team ernaar moeten streven dat iedereen individueel rond de 70% scoort. Dan kunnen we bij de eerste acht zitten. Maar volgend jaar is veel belangrijker. Dan moeten we bij de eerste zeven eindigen op het EK om een teamticket voor de Olympische Spelen in Rio te bemachtigen. Dit jaar is een repetitie voor het grote gebeuren dan.” Ondanks die woorden toont Julie zich zeer ambitieus. “Ik zal heel voorzichtig zijn, als ik mijn allerbeste proef ooit tot hiertoe neerzet dan is die kans er misschien dat ik de Special mag rijden. Maar ik denk dat die kans vrij klein is. Ik wil tonen dat ik het waard ben om er te staan. Ik heb altijd gezegd ik ga blij zijn als ik mag meedoen en dan is dat goed. Als ik er dan ben, ben je blij om er te zijn maar dan wil je toch nog meer.”

Geef een reactie

