Rijzende ster Jessica Mendoza aan het woord

Tijdens het Europees Kampioenschap in het Italiaanse Arezzo won de 18-jarige Jessica Mendoza goud met het Britse juniorenteam en sleepte ze individueel een bronzen plak in de wacht. Vorig jaar viel de jonge amazone al op toen ze met Ramiro de Belle Vue de kwalificatie voor de Grand Prix won in Beervelde maar door haar jonge leeftijd niet mocht deelnemen aan de Grand Prix zelf. Dit jaar liggen de kaarten anders en aan ambitie ontbreekt het Jessica niet. ‘Ik ben een beetje zoals mijn paarden, ik wil altijd vooruit’, lacht ze. 

Ramiro de belle Vue

Jessica met Ramiro de Belle Vue aan het werk in Valkenswaard.

Jessica begon al van jongsaf ponywedstrijden te rijden. In 2011 en 2012 behaalde ze teamgoud met de Britse ploeg. Toen tipten kenners de jonge blondine uit Chippenham al als een amazone om in de gaten te houden. Jessica bewees dat ze gelijk hadden door een cruciale rol te spelen tijdens de landenwedstrijd op het EK in Arezzo dit jaar. ‘Mijn paard bleef foutloos elke dag, ze sprong geweldig’, aldus Jessica. ‘De eerste dag was ik een beetje te traag. Ik wist dat ik sneller moest zijn om te winnen. De laatste dag sprong Spirit T wel in een goed tempo. Het was goed om daar te zijn, alles klopte.’ Ondanks haar jonge leeftijd beschikt Jessica over een stel stalen zenuwen. De Engelse bondscoach besloot dan ook om haar als slotrijder op te stellen. ‘Ik ken mijn paard goed. Ze presteerde zoals ik verwacht had en ik voelde geen enkele druk.’ Naast een gouden teamplak behaalde Jessica ook individueel brons. ‘De laatste dag wist ik dat ik sowieso een medaille had. Ik stond derde en bleef foutloos. Ik wist welke twee ruiters er nog moesten rijden. Het parcours stond niet zo moeilijk als de andere dagen dus de kans was groot dat zij foutloos bleven.’

Valkenswaard-IDoVandeKwakkelhoek

Tijdens de finale in Valkenswaard met I Do van de Kwakkelhoek.

De medailles waren dus de ideale boost om van een niveau hoger te dromen. De amazone is ervan overtuigd dat Spirit T klaar is voor het grotere werk, namelijk de vijfster wedstrijden. ‘Ik heb de luxe dat Spirit T van ons is. Ik zou haar graag houden maar je weet nooit wat er komt. Ik denk dat het ook belangrijk is om altijd te zoeken naar nieuwe paarden. Met als doel dan die zwaardere wedstrijden om zo geselecteerd te worden voor de Nations Cup.’ Tijdens de Global Champions Tour in Valkenswaard, waar wij haar spraken, reed Jessica Ramiro de Belle Vue, Classic Highfly, Nuggets and I Do van de Kwakkelhoek. Maar wat maakt nu een paard geschikt voor de vurige Britse amazone? ‘Ik wil dat mijn paarden moedig en voorzichtig zijn. Ik rij vaak zeer hete paarden. Ze gaan altijd vooruit en bokken soms maar ze trekken altijd naar die hindernis toe. Ik heb nu echt goede paarden die voor mij willen werken‘, looft ze haar viervoeters. In Valkenswaard kende ze alvast een goed tornooi. Classic Highfly won een rubriek op de eerste dag en Nuggets behaalde een tweede plek. Met de zesjarige I Do van de Kwakkelhoek wist ze zich te kwalificeren voor de finale van de jonge paarden maar daar reed Jessica, in tegenstelling tot wat we van haar gewend zijn, niet met het gaspedaal ingedrukt. ‘Hij is nog jong en ik wil hem niet overhaasten. Ik wil dat hij leert om alles goed en stabiel af te werken. Hij moet leren om goed te draaien. Het loont de moeite niet om hem te pushen. Het was zijn eerste keer op gras en hij sprong elke dag foutloos. Ik kan dus tevreden terugkijken op mijn tornooi hier in Valkenswaard.’

 

 

Geef een reactie

