Geslaagde comeback voor Totilas

Deze namiddag maakte de bekende hengst Totilas zijn comeback met Matthias Alexander Rath. De jonge Duitser verscheen na een afwezigheid van twee jaar opnieuw in de wedstrijdring met Totilas. Hij reed de Grand Prix en scoorde 78,68%. 

totilas rath

Het duo nog relax aan het stappen voor de proef.

Dit is jouw eerste wedstrijd met Totilas na een lange tijd, hoe voelde het?
Matthias Alexander Rath: “Ik was heel tevreden. Het heeft lang geduurd eer we opnieuw op wedstrijd konden. Ik ben ziek geweest, daarna was Totilas gekwetst. Ik heb wel nog enkele jonge paarden gereden op wedstrijd dus ik had wel nog wat wedstrijdritme. Je weet nooit hoe het dan gaat lopen als je terug start na zo’n lange tijd. Het was een emotioneel moment voor mij om terug in de ring te zijn. Hij pakte het werk heel goed op en hij deed wat hij moest doen. Ik had een grote fout in de wissels om de pas, dat was heel spijtig maar al bij al kijk ik met een goed gevoel terug op de proef.”

Hier in Kapellen waren alle ogen op Totilas gericht. Hoe ga je daarmee om?
Matthias Alexander Rath: “Die situatie is al zo sinds ik hem rij. Ik heb geleerd om daarmee om te gaan. Het is een geweldig paard en hij heeft in het verleden zulke resultaten gehaald, tuurlijk trekt ie dan de aandacht. Maar we zijn het ondertussen gewend.”

Je traint nu bij Sjef Janssen, hoe verloopt dat nu? Was het een grote omschakeling voor jou als ruiter?
Matthias Alexander Rath: “Het is natuurlijk een ander systeem. Als ruiter moet je je dan even aanpassen maar dat viel mee. Ik ben heel tevreden over Sjef. Ik kende hem al persoonlijk en heb hem graag. Hij leert mij veel bij. Ik probeer zo vaak als ik kan naar hem te gaan en te gaan lessen.”

Je was er tijdens het Duits Kampioenschap niet bij. Kijk jij vooruit naar de World Equestrian Games?
Matthias Alexander Rath: “Het zou niet eerlijk zijn om daar nu naar te kijken. Dit is onze eerste wedstrijd nu. Ik kijk vooruit naar de volgende wedstrijd maar ik ben nog niet echt bezig met de WEG. Ik wil nu zien hoe het verder loopt op wedstrijd. Daarna gaan we wel de kwalificaties rijden voor de WEG maar het zou ook niet eerlijk zijn tegenover de andere combinaties om plots over de WEG te spreken terwijl we nog maar juist terug aan het rijden zijn. Ik sluit het niet uit maar ik focus me er nu nog niet op.”

Kapellen-Totilas-GP

Aan het werk tijdens de Grand Prix.

Totilas en Matthias Alexander Rath zullen zaterdag de Grand Prix Special rijden in Kapellen. Nog een kans voor de fans om het duo op Belgische bodem aan het werk te zien. Hieronder kan je alvast beelden die ik gemaakt heb van het inrijden bekijken:

Geef een reactie

