‘Landenwedstrijd in eigen land, dat doet toch iets’

Vrijdag vindt de Nations Cup plaats tijdens de Longines Spring Classic of Flanders in Lummen. De 18-jarige Jos Verlooy uit Grobbendonk is één van de ruiters in het Belgische team. Het VLP-talent van het jaar 2013 is de benjamin van de bende maar aan ervaring ontbreekt het hem niet. Hij profileerde zich vorig jaar als de sterkhouder van het team door twee nulrondes op rij te rijden tijdens het EK. De nul houden is tevens zijn belangrijkste missie dit jaar want de jonge Verlooy wil zich met Domino in de kijker rijden en zo een ticket voor de Wereldruiterspelen in Normandië bemachtigen.

JosVerlooyHoe reageerde je toen je hoorde dat je geselecteerd was voor het team?
Jos: “Heel blij. Ik ben blij dat de bondscoach weer vertrouwen in mij heeft, dat hij mijn paard ook vertrouwt en nu moet ik gewoon zorgen dat ik niet ontgoochel. Het is een heel jonge ploeg. De bondscoach kiest ook voor de nieuwe generatie. Hij probeert voort te gaan want de oude generatie blijft niet springen. Ik vind het goed dat de jeugd, zoals ik, ook een kans krijgt.”

Hoop je nu één van de vaste leden van het team te zijn? Je bent natuurlijk nog jong maar je hebt vorig jaar op het EK je waarde wel bewezen. 
Jos: “Ja, het EK was heel goed. Het kan ook rap slecht gaan. Ik blijf gewoon mijn best doen en ik hoop dat het altijd goed gaat gaan. We zien wel waar ik kom en ik probeer zoveel mogelijk nulrondes in de landenwedstrijd te rijden.”

Legt dat geen extra druk op je schouders?
Jos: “Zeker op mijn leeftijd, ik hoop dat het nog veel jaren kan blijven duren. Ik probeer er niet te veel aan te denken, gewoon mijn best te doen en elke rit te rijden zoals anders. Ik heb een goed paard en ik vertrouw er helemaal op.”

Je neemt Domino mee voor de landenwedstrijd. Je hebt hem nu al 3,5 jaar, wat betekent hij voor jou?
Jos: “Voor mij is hij heel bijzonder omdat ik ermee opgegroeid ben. We hebben samen de hogere proeven leren kennen. Ik heb hem al van mijn juniortijd. Hij heeft altijd alles gedaan voor mij. Hij heeft de mogelijkheden, ik wist dat het een toppaard ging worden maar ik wist niet dat ik het ook met hem kon waarmaken. Dat we dat nu samen kunnen doen, daarom heeft hij zoveel waarde voor mij.”

Ga je Domino ook starten in de GP in Lummen?
Jos: “Volgens mij ga ik de GP niet met Domino rijden maar met een iets meer onervaren paard. Domino heeft al genoeg wedstrijden op de planning en ik moet hem wat sparen.”

Hoe verliep de voorbereiding naar de Longines Spring Classic of Flanders? 
Jos: “Ik heb mij helemaal op het outdoorseizoen gebaseerd, met opzet heb ik niet te veel binnengereden met Domino. Ik heb hem in Antwerpen nog gestart omdat ik het goed wil doen in de Global Champions Tour en dat een goede voorbereiding was voor hem.”

Is het speciaal om de Nations Cup in eigen land te rijden?

Jos en Domino tijdens LGCT Antwerpen.

Jos en Domino tijdens LGCT Antwerpen.

Jos: “In Lummen is het voor mij de eerste keer dat we in eerste divisie zitten. Dat doet wel iets. Het is in eigen land, voor eigen publiek. Landenwedstrijd in uw eigen land mogen rijden, dat doet wel iets.”

Waar streef je naar tijdens de landenwedstrijd?
Jos: “Ik hoop op zo’n goed mogelijk resultaat en dat België zo goed mogelijk vooraan eindigt. We moeten naar onszelf kijken en niet naar de andere landen want dat jaagt ons alleen maar meer op. Ik denk dat we een goede ploeg hebben met heel sterke paarden. Ik denk dat we een goed seizoen gaan hebben.”

In dat seizoen staan er ook de Wereldruiterspelen op het programma. Hoe ga je jezelf in de kijker rijden?
Jos: “Zoveel mogelijk landenwedstrijden nul rijden. De ploeg wordt gebaseerd op de landenwedstrijd en ik moet daar zorgen dat ik zo goed mogelijk rij. Ik heb ook een goed paard dat ik vertrouw.”

Domino is dus jouw troef voor de Wereldruiterspelen?
Jos: “Domino is inderdaad mijn troef voor de WEG. We moeten nu gaan plannen welke wedstrijden we gaan doen met hem en welke niet. Als we die wedstrijd nog gaan doen en volgende week nog iets, dat wordt te veel. We moeten hem dus sparen en zien waar we hem gaan inzetten.”

 

Geef een reactie

