‘We zijn jong maar het is niet dat we onervaren zijn’

Nicola Philippaerts kwam het voorbije weekend in actie tijdens Jumping Antwerpen. Dat was het ideale moment om een gesprek te hebben over de gemiste wereldbekerfinale en om vooruit te blikken naar de eerste landenwedstrijd van het seizoen tijdens de Longines Spring Classic of Flanders in Lummen.

nicola philippaertsToen je naar Göteborg afzakte, maakte je weinig kans op een ticket voor de finale in Lyon. Maar plots won je daar met Donatella-N. Had je een voorgevoel? 
Nicola: “Ik was zeker heel fel verbaasd. Ik wist dat de merrie kwaliteiten had en dat ze hoger kon maar zoiets verwacht je niet. Dat komt altijd als een verrassing. Donatella sprong heel goed en ik voelde wel dat ik klaar was voor de wereldbeker. Ze hield de dubbele nul en ze was klaar voor de barrage en ja, ik won. Het was super.”

Hoe is Donatella bij jou terecht gekomen?
Nicola: “Mijn vader reed Donatella toen ze 7 à 8 jaar was. Toen is ze lang gekwetst geweest, zo’n 2 jaar. Mijn broer heeft ze dan even gereden maar ze was toen heel wild. Door mijn vader ben ik er dan eens opgegaan. Van het een kwam het ander en het bleef beter en beter gaan totdat ik in Göteborg won.

Door die overwinning in Göteborg zakte je waarschijnlijk met een mooie 
portie zelfvertrouwen en extra ervaring af naar Lyon?

Nicola: “Zeker en vast. Ik wist natuurlijk wel dat het vroeg genoeg ging zijn voor haar omdat zij nog maar vier of vijf grote vijfsterrenwedstrijden heeft gesprongen en dat is echt weinig. Ze mist toch nog de details een beetje op dat niveau.”

Wie die details niet mist, is jouw vader Ludo Philippaerts. Heb je het gevoel dat die wereldbekeroverwinning een soort bevestiging is voor jezelf omdat je “de zoon van” bent?
Nicola: “Ik denk dat het zijn voor en zijn nadelen heeft om de naam Philippaerts te hebben. Het heeft veel meer voordelen dan nadelen vind ik. Als je ziet wat mijn vader allemaal doet voor ons, voor mij en mijn broer, dat is natuurlijk ongelooflijk en het is ook dankzij hem dat ik daar heb kunnen winnen.”

Jouw vader en jouw broer Olivier waren er ook bij in Lyon, is dat belangrijk dat zij er zijn?
Nicola: “Ik denk dat het toch heel belangrijk is om die bij mij te hebben. Mijn vader geeft mij ook veel vertrouwen. Als er details gezegd moeten worden over het parcours enzo dan weet hij toch exact waar het over gaat. Het is heel belangrijk dat hij daar is.”

Je vertrouwt hem blindelings?
Nicola: “Ja, toch wel. Oké, soms hebben we eens een geschil over een lijn en dan kijken we wat het beste is maar het is toch meestal hoe hij het zegt.”

We overlopen even de kwalificatierondes in Lyon. In de eerste proef belandde je op een veilige 25e plaats. Hoe verliep dat?
Nicola: “Donatella sprong heel goed, ik kreeg een kleine pechfout op de uitsprong van de driesprong maar het gevoel was heel goed. Ze voelde heel goed qua vertrouwen aan.”

Maar in de tweede kwalificatieproef liep het dan mis?

Nicola: “Ze sprong heel goed maar dan in de dubbel deed ze een beetje speciaal en kreeg ze een fout op de uitsprong. Ze wist precies niet meer waar ze naartoe moest gaan. Dat zijn allemaal fracties van seconden, het gaat allemaal zo snel.”

Jouw vader reageerde verbaasd en zei dat ze dat nog nooit gedaan had?
Nicola: “Dat heeft ze nog nooit gedaan. Het was ook niet dat ze echt wou stoppen. Ik denk dat ze meer langs die sprong keek of niet goed verstond waar ze naartoe moest gaan want dat doet ze normaal gezien niet. Het gaat allemaal zo snel. Je verwacht je daar niet aan.”

Daardoor miste je de wereldbekerfinale. Hoe groot is de ontgoocheling dan?
Nicola: “Dat is zeker niet fijn als dat voorvalt. Als ik toekwam, wou ik ook de video zien hoe het kwam. Ik denk dat we daar niet te veel bij moeten stilstaan maar gewoon

Nicola met Cortez in Antwerpen vorig jaar.

Nicola met Cortez in Antwerpen vorig jaar.

moeten verdergaan en zien naar de volgende jumpings. Donatella is een fantastisch paard, ik heb mijn eerste wereldbeker daarmee gewonnen. Dat wil ook iets zeggen over haar. Ik denk dat we ons nu moeten concentreren op het buitenseizoen.”

Ben je nu niet bang dat Donatella verkocht zal worden?
Nicola: “Dat hoort erbij. Donatella is wel speciaal voor mij maar we moeten er nog altijd van kunnen leven. Ik denk trouwens dat er sneller een koper zou zijn voor mijn ander toppaard Cortez dan voor Donatella want Donatella heeft niet bepaald het gemakkelijkste karakter. (lacht)”

De eerste belangrijke wedstrijd van het buitenseizoen komt eraan voor jou namelijk de Longines Spring Classic of Flanders waar jij ook ambassadeur van bent.
Nicola: “Ik heb daar vorig jaar de GP gewonnen met Cortez en Peter Postelmans is een vriend van de familie. Ik denk dat ze mij daarom gevraagd hebben als ambassadeur. Dit jaar neem ik Cortez opnieuw mee. Die was heel goed in Doha, hij was daar derde in de GP. Toen ik vorig jaar won, was het nog een viersterrenwedstrijd. Dit jaar is het natuurlijk een vijfsterrenwedstrijd dus de allerbesten komen aan de start maar we gaan ons best doenVoor Donatella was het te vroeg na de wereldbeker. Zij krijgt rust en ik ga met haar rustig beginnen met kleinere buitenwedstrijden.”

Je start Cortez in de landenwedstrijd, wat verwacht je daar van?
Nicola: “Ik denk dat België een goed team heeft. We moeten daar punten halen want het is belangrijk voor ons. We zullen zien, alles kan gebeuren.”

Het team bestaat uit Pieter Devos, Gregory Wathelet, Jos Verlooy en jij. Jouw broer Olivier is reserve. Dat is best een heel jong team, nietwaar?
Nicola: “De jongens in het team hebben toch al wat grote concoursen gereden. Pieter Devos die wint Calgary, dat was superhoog. Wathelet heeft veel ervaring op dat niveau, Jos heeft het EK gereden vorig jaar. We zijn jong maar het is niet dat we onervaren zijnEr doen heel wat straffe teams mee maar ik geloof er toch in.

Geef een reactie

