Zuid-Afrikaan Oliver Lazarus stelt zich voor

Vrijdag won Oliver Lazarus de viersterrenproef van Carlsberg tijdens Jumping Antwerpen. Zijn naam doet niet meteen een belletje rinkelen, nochtans vertoeft de sympathieke Zuid-Afrikaan al een hele poos in Europa om zijn droom na te streven. Hij werkte bij Ludger Beerbaum en won dit jaar in Göteborg een vijfsterrenproef met Olivia de Nantuel. 

De 26-jarige Oliver groeide op in Kaapstad in Zuid-Afrika en rijdt al zijn hele leven. Hij doorliep het klassieke parcours bij de pony’s, juniors en young riders met maar één doel voor ogen. Oliver moest en zou een topruiter worden. Als jonge knaap ging hij er voluit voor ongeacht de grote afstand tussen Zuid-Afrika en Europa. “Als junior had ik de kans om in Groot-Brittannië te trainen tijdens de schoolvakanties. Daar leerde ik ongelooflijk veel van.” Het was op zo’n juniorwedstrijd dat de Duitse springruiter Ludger Beerbaum Oliver opmerkte. “Ik was aan zijn nummer geraakt via iemand en Beerbaum nodigde me uit voor een koffie. We zijn aan de praat geraakt en ik ben naar zijn stal verhuisd. Ik woon dus al sinds 2006 in Duitsland. Het is een goede stap in je carrière om voor zo’n ruiter te kunnen rijden. Ik heb er heel veel geleerd“, looft Lazarus één van zijn leermeesters.

Oliver en Olivia de Nantuel.

Oliver en Olivia de Nantuel.

In 2013 werd Lazarus’ talent ook door iemand anders opgemerkt. Jochen Scherer, de grote man van JS Sportpferde zag zijn topamazone Katharina Offel vertrekken en zag wel iets in de getalenteerde Zuid-Afrikaan. “In oktober 2013 ben ik bij Jochen aan de slag gegaan. Ik ben blij dat hij in mij gelooft en dat ik nu eerste ruiter ben. Als je ziet hoever hij geraakt is met Katharina Offel kan ik alleen maar daarop hopen. Ik heb een stap hogerop gezet. We hebben goede paarden en een goed team en ik geloof er echt in. Jochen heeft een risico genomen door mij aan te nemen want ik reed vorig jaar enkel jonge paarden.” Die wending kwam er noodgedwongen. Lazarus ging voluit voor de sport en had als jonge ruiter twee toppaarden onder zijn hoede. Hij reed als jonge snaak ook enkele wereldbekers mee in Europa. Maar de paarden werden ouder en zonder sponsor of welvarende ouders moest Lazarus een stap terugdoen in zijn carrière. Hij moest een hele poos uitsluitend jonge paarden rijden. “Ik heb het daar moeilijk mee gehad. Ik wou echt in die topsport. Uiteindelijk heeft het me veel bijgebracht. Ik heb een ander aspect van het rijden ontdekt en het heeft me een betere ruiter gemaakt. Het is fantastisch om de grote wedstrijden te rijden maar je moet ook de jonge paarden daarvoor kunnen klaarstomen.”

Lazarus-pourlepoussage

Oliver & Pour le Poussage.

Oliver voelt zich ondertussen al goed thuis in Duitsland en hoopt nog een hele poos bij Jochen Scherer te blijven. “Zolang hij me laat blijven, blijf ik“, lacht Oliver. “Natuurlijk heb ik soms last van heimwee en mis ik mijn vrienden en familie maar je moet opofferingen maken om goed te zijn in iets.” Oliver is bijzonder gedreven en weet goed wat hij wil. Op korte termijn wil hij zo snel mogelijk stijgen op de wereldranking zodat hij volgend jaar de Global Champions Tour kan meerijden en er zijn natuurlijk ook de World Equestrian Games in Caen. “Jochen en ik trainen met de WEG in het achterhoofd. Dat is wat ik wil en ik ga dan ook mijn uiterste best doen om mij te plaatsen.” Voor die plaatsing zet Lazarus alles in op Pour le Poussage, een 11-jarige ruin waarmee hij ook in Antwerpen aan de start komt. “De proef op vrijdag met Pour le Poussage beschouw ik als een trainingsronde, zondag rijden we de GP en daar moet het gebeuren“, lacht hij. Het was echter zijn ander paard Olivia de Nantuel die in de havenstad al opviel door de viersterrenwedstrijd op vrijdag te winnen. “Olivia is een ideaal paard voor snelheidsrubrieken. Katharina Offel reed haar hiervoor en sinds dit jaar rij ik haar. Het is een goed paard voor 1m40, 1m45 proeven.” De gemotiveerde Zuid-Afrikaan heeft ondertussen al heel wat verschillende paarden gereden maar hij heeft toch een duidelijk profiel voor ogen waar een topper aan moet voldoen. “Voor mij is het belangrijk dat een paard inzicht heeft. Ze moeten natuurlijk wel de hoogte kunnen springen maar je bent niets met een paard dat talent heeft maar niet wil werken. Ze moeten voor je willen vechten en intelligent zijn in de ring.” Volgend weekend komt Oliver aan de start in het Duitse Mannheim en zal hij zijn tocht naar een betere positie op de wereldranglijst verderzetten.

 

Geef een reactie

