De succesformule van de zusjes Conter

Ze zijn slechts 13 en 15 jaar en ze waren in Bonheiden en Arezzo goed voor maar liefst 6 individuele overwinningen. Ook in Antwerpen komen ze aan de start en daar won oudste zus Zoë Conter op de openingsdag met Webalia. Hoog tijd dus voor een gesprek met de jeugdige amazones Emilie en Zoë Conter.

De zegereeks van de zusjes Conter begon in het Belgische Bonheiden. Zoë had Norlam des Etisses nog niet zo lang onder het zadel en won de Grote Prijs bij de juniors. “Ik had best wel stress“, aldus Zoë. “Het was mijn eerste GP met Norlam maar mijn basisparcours verliep heel goed. In de barrage was ik een beetje bang want er zaten goede concurrenten tussen. Ik had echter een snellere tijd en ik was superblij met de overwinning.” Emilie deed niet onder voor haar zus. Zij reed Fragile van ‘t Paradijs naar de overwinning in haar reeks en dat was meteen haar eerste zege in een GP bij de children. “Fragile is een goed paard. Eiken Sato heeft haar nog gereden en ze springt heel goed. Ze is ook superlief, zij is echt mijn lieveling.”

LGCTAntwerpen-ZusjesContermetFarid

Emilie en Zoe met hun trainer Farid.

Fragile deed haar titel van lieveling meteen alle eer aan tijdens de Nations Cup in Arezzo. Emilie was de enige ruiter bij de children die een dubbele nulronde reed. Het team won dan ook de landenwedstrijd. “Dat was de beste dag van mijn leven“, glundert Emilie. “Het was mijn tweede Nations Cup na Deauville. Toen ik in de piste was, dacht ik van ik ga gewoon mijn ding doen en zo kwam alles goed.” Ook de pony’s gingen die dag met de overwinning aan de haal. De overwinningsroes bereikte ook de juniors waar Zoë aan de start kwam. “Iedereen had zoiets van nu moeten de juniors nog winnen. We waren echter met drie ruiters die nog nooit een Nations Cup gereden hadden. Ik was nerveus tijdens de eerste ronde want het was een vrij hoog en technisch parcours. Na de eerste ronde konden we het bijna niet geloven maar toen stonden we op kop met het team. We waren heel blij maar in de tweede ronde waren de Italianen heel sterk.” Zoë hield in de tweede ronde de nul maar dat volstond niet voor de winst. De Belgische juniors eindigden na Italië op de tweede plaats.

Alsof de mooie resultaten in de landenproeven nog niet voldoende waren, wonnen beide jongedames ook de GP in hun reeks. “Dat hadden we echt niet verwacht“, aldus Zoë. “We hadden in Bonheiden al een GP gewonnen, een tweede keer winnen leek ons toeval. Ik was blij dat ik in de eerste ronde de nul had kunnen houden want ik ben één van de jongste juniors. In de barrage was ik één van de laatste combinaties en toen zag ik dat er heel wat fouten gemaakt waren. Mijn paard is niet zo heel snel maar mijn trainer raadde me aan om korter te draaien en dat hielp. Ik was dan ook superblij met mijn overwinning.” Ook Emilie was dolgelukkig met haar overwinning. “Er waren heel wat combinaties foutloos en ik dacht van ik ga dat nooit winnen. Ik ben dan wel voor mijn tijd gegaan en heb een beetje zot gereden. Dat heeft gewerkt.”

LGCTAntwerpen-ZoeConter-UberlinaK

Zoe met Uberlina K tijdens LGCT Antwerpen.

Die goede resultaten op korte termijn komen er niet zomaar. Na het winterseizoen in België staken de zussen op aanraden van vader Conter de grote plas over. In Florida kregen ze tijdens het Winter Equestrian Festival twee weken lang les van Eric Lamaze en Tiffany Foster. De zussen reden ook enkele paarden van hen en trainden vooral op basiswerk. “We hebben beter leren galopperen“, verduidelijkt Emilie. “De tijdsfouten daar zijn per seconde dus je wil een tijdsfout vermijden. Ze trainen je daar echt op.” Terug thuis in Wolvertem gingen de zusjes met hun trainer Farid Ladjouan aan de slag met al die tips. Farid koopt paarden aan voor Stephex Stables en houdt zich bezig met de training van de meisjes. Volgens Zoë is hij een deel van de familie en zij kan zijn strenge aanpak wel appreciëren. “Farid geeft heel goed les. Hij is soms streng maar hij geeft wel opbouwende kritiek.” Twee tieners in toom houden het is niet iedereen gegeven maar volgens Zoë is die strenge hand wel nodig. “Emilie luistert echt niet goed. Dan moeten we een lijntje rijden in een exact aantal galopsprongen maar dan doet ze er de ene keer zes en de andere keer zeven terwijl Farid elke keer hetzelfde aantal wil.” Emilie kan de uitspraak van haar zus alleen maar gniffelend beamen. “Ik denk dan van het zal wel goedkomen en ik doe dan maar iets“, lacht Emilie.

Twee zussen maar o zo verschillend van karakter, dat beaamt Farid alvast. “Zoë is een perfectionist“, vertelt hij. “Zij wil alles perfect uitvoeren en denkt heel goed na. Zij is heel nauwkeurig. Emilie is anders, chaotischer. Zij ziet wel hoe het loopt. In de inrijpiste kan ze plots tijdens het rijden naar mij roepen van oh heb je dat hondje aan de kant gezien. Zij ziet alles rondom zich terwijl ze aan het rijden is en zich eigenlijk alleen op het rijden zou moeten concentreren. Enerzijds is dat ook een goede eigenschap want zij heeft zelden stress terwijl Zoë dat wel heeft omdat zij alles zo nauwgezet wil uitvoeren.” Emilie en Zoë zullen nooit om dezelfde paarden vechten want volgens Farid hebben ze alletwee een voorkeur voor een ander type. “Zoë heeft graag iets hetere paarden die echt naar de sprong toe trekken. Zij is afwachtender. De jongste heeft ze graag halfdood“, grapt hij. “Emilie rijdt graag paarden waar ze zelf veel aan moet rijden. Ze zit niet graag stil en heeft veel energie.”

De meisjes groeien op in de ideale habitat voor een paardenliefhebber namelijk op Stephex Stables te midden van internationale ruiters zoals Eiken Sato en Daniel Deusser. “Soms geven Eiken en Daniel ons tips als we samen aan het rijden zijn. Dat is wel tof“, aldus Zoë. “Het is alleen jammer dat zij zoveel paarden moeten rijden en weinig tijd hebben om met ons bezig te zijn“, vult Emilie aan. De meisjes komen voor Stephex Stables uit en dat heeft alleen maar voordelen. Hun wedstrijdstal is gevuld met zeer getalenteerde paarden. “Ze hebben de goede paarden“, verduidelijkt Farid. “Dat kan ook niet anders als je ziet hoe Stephan de stal runt. De paarden zijn er maar uiteindelijk zijn het de meisjes zelf die het moeten doen want met goede paarden alleen ben je ook niet veel.” Toch zien de zussen hun professionele toekomst niet per se in de paardensport. “Ik zou heel graag willen blijven rijden maar het is lastig om in de top 50 van de wereld te geraken. Buiten die top is het dan weer moeilijk om geld te verdienen dus ik weet het allemaal nog niet zo goed“, vertelt de nuchtere Zoë. Emilie hoopt dan weer heel vurig dat ze van de paardensport kan leven, al mag het ook een hobby blijven want zij heeft een andere beroepswens. “Ik wil graag de vrachtwagens overnemen van mijn vader. Ik vind dat echt leuk“, vertrouwt ze ons toe.

LGCTAntwerpen-EmilieConter-Talent

Emilie en Talent in de stallen van de Waagnatie tijdens LGCT Antwerpen.

Het staat vast dat het outdoorseizoen goed begonnen is voor de jonge amazones. In Antwerpen pikte Zoë op de openingsdag een overwinning mee met Webalia, een paard waar ze al heel wat wedstrijden mee reed. “Het ging even een tijdje minder met haar“, verduidelijkt Zoë. “Ik heb haar dan in lagere proeven gestart en het vertrouwen zit nu terug goed. Vandaag sprong ze super en dus kon ik echt voor mijn tijd gaan.” Ook Emilie ging in Antwerpen vlotjes van start en reed een foutloze ronde met Talent. De focus van het seizoen ligt echter op de Nations Cup in Bonheiden en het EK in Arezzo. “Ik kijk echt uit naar het EK“, aldus Emilie. In tegenstelling tot Emilie maakte Zoë al een EK mee. “Het EK is ons doel“, vertelt Zoë. “Er is wel veel druk op je schouders. De sfeer is anders. Je hebt één paard, één wedstrijd en je moet goed focussen.” “Er zijn ook heel wat straffe ruiters bij de Belgen“, aldus Emilie. “Alexander Housen bijvoorbeeld is echt heel straf in de barrage. Maar we gaan er sowieso voor gaan.” De zussen weten waar ze dit seizoen naartoe moeten werken. Ze zijn vastberaden om deze zomer met hun groom Laurence en trainer Farid een Europese titel in de wacht te slepen.

Geef een reactie

