De zwarte parels van Apassionata

De Friese paarden zijn opvallende verschijningen tijdens de show “Time for dreams” van Apassionata. Deze zwarte parels worden aangevoerd door de 47-jarige Petra Geschonneck. Wij spraken met haar over haar liefde voor deze majestueuze donkere schoonheden.

Petra’s klassieke dressuur met haar Friezen ging niet onopgemerkt voorbij. Ze maakt sinds het begin deel uit van Apassionata. Tijdens de show begeleidt ze haar amazones die op haar Friese hengsten rijden. “
Ik hou ervan om jonge paarden aan te kopen. Die kan je zelf nog alles aanleren zonder dat er al iemand mee aan het werk is geweest. Wat voor mij belangrijk is, is een mooie beweging en een mooi exterieur. Vaak bellen fokkers mij om te zeggen dat ze een superpaard hebben waarvan de vader kampioen is enzo maar dat interesseert mij niet. Mij maakt het niet uit wat de vader van dat paard doet, het paard zelf moet leuk zijn.”Petra kreeg de liefde voor paarden via haar vader te pakken en zat op 3-jarige leeftijd al op haar eerste pony. Dressuur werd haar grote passie en ze reed wedstrijd tot de klasse ZZ. “Ik was heel gedreven en ik reed toen warmbloed paarden. Vrienden van mij hadden een Friese hengst gekocht. Hij was eigenlijk getraind zoals de paarden die we hier op stal hebben. Hij kon piaffe, passage, Spaanse pas en steigeren. Ze vroegen mij om eens met die hengst te rijden maar ik had zoiets van nee, geef mij maar een warmbloed.” Petra bezweek uiteindelijk toch en eenmaal op de rug van een Fries, was ze helemaal verkocht. Ze was ervan overtuigd dat deze iets zwaardere paarden even goed konden presteren als warmbloed paarden.

Apassionata-1

Ondertussen heeft Petra haar handen vol om de Friezen klaar te stomen voor de Apassionata shows. Opvallend is dat het team van Friezen uitsluitend uit hengsten bestaat. Dat staat garant voor problemen zul je misschien denken maar niets is minder waar. Daarover heeft Petra nog een leuke anekdote. “We waren onderweg naar Helsinki voor een show en we moesten een tussenstop maken om te overnachten. Dat was op een gewone manege en ‘s avonds ging één van onze amazones één van de hengsten in de piste rijden met enkel een hoofdstel. Er waren nog andere ruiters in de piste en  één van hen vroeg na een half uur of we ook hengsten bij ons hadden. Daarop antwoordde de amazone dat we enkel hengsten hebben. Die ruiter was bijna in shock want hij had nooit verwacht dat die rustige Fries in de piste een hengst was.”

Apassionata-2

Friezen staan bekend om hun zachtaardig karakter en dat spreekt Petra enorm aan. “Friese paarden zijn laatbloeiers. Het duurt langer om ze op te leren. In het begin hebben ze zoiets van bekijk het maar, ik heb geen zin maar als ze het één keer doorhebben, zit het voor altijd in hun hoofd. Dan doen ze ook echt alles voor je.” Ook tijdens de show zijn de zwarte reuzen helemaal in hun element. “Hoe meer de mensen applaudisseren, hoe liever ze het hebben. Ze genieten daar echt van en als ruiter geeft dat een adrenalinestoot.” Tijdens de show demonstreren de Friezen hun klassieke dressuurkunsten maar Petra demonstreert met Hessel nog een extra spectaculair kunstje. Ze laat de hengst steigeren waarna hij feilloos een steigerpirouette uitvoert. “Niet elk paard kan dat. Tijdens de training is het voor ons belangrijk dat het paard het leuk vindt. Als hij het niet wil doen, kan je het vergeten. Als we merken dat ze het leuk vinden om te steigeren en dat ze voldoende kracht hebben in hun achterbenen om in balans te blijven dan kunnen we een stapje verder gaan. Alles heeft tijd nodig en die tijd geven we ook aan de paarden. Momenteel heb ik 9 paarden waarvan er maar 2 zo’n steigerpirouette kunnen. We zullen wel zien hoe het met de rest evolueert.”

 

 

Geef een reactie

